Hoe werkt de prijsbepaling ‘kostprijs + opslag’ die in de stamgegevens van een regie project gekoppeld kan worden?

De prijs wordt bepaald door de kostprijs van het artikel + een eventueel zelf gekozen opslagpercentage.
De kostprijs is de verrekenprijs van het artikel of de dienst zoals die in de artikelstamgegevens is opgegeven.

Bij het aanmaken van het project kunt u in de stamgegevens een opslagpercentage bepalen voor materiaal, uren, werk derden en diversen.

Er kan tevens een ‘opslag soort-percentage’ bij de artikelen, tekstregels en diensten opgegeven worden.
De ‘Opslag soort’ is een opslagpercentage dat u naast de projectopslag kunt gebruiken bij de materialen (module ‘Voorraad & Bestelregistratie’) en de uursoorten. Ook voor tekstregels en diensten kunt u een Opslag soort vastleggen in ‘Onderhoud | Artkel/diensten | Artikel/diensten’. Dit geldt alleen voor Regieprojecten met de prijsstelling ‘Kostprijs + opslag’.

U legt voor materialen (voorraadartikelen) de Opslag soort vast in ‘Onderhoud | Algemene gegevens | Voorraadbeheer’ bij de artikelgroepen. Voor ‘Uren’ legt u de opslag vast bij ‘Onderhoud | Urenregistratie | Uursoorten’.

Voor de Opslag soort geldt dat u de percentages zowel bij het maken van de projectbegroting als bij het invoeren van de projectmutaties op regelniveau kunt wijzigen.

Hebt u een prijsstelling ‘Kostprijs + Opslag’, wordt dit opslag soort-percentage bij het opslagpercentage dat u bij het project vastlegt, opgeteld. Bijvoorbeeld bij een opslag soort-percentage van 3% en een projectopslag-percentage van 10%, berekent Unit 4 Multivers op de ‘Kosten’ een toeslag van 13%.