Unidis bestaat dit jaar 20 jaar! Om stil te staan bij deze bijzondere mijlpaal blikken we de komende tijd terug op belangrijke momenten uit de afgelopen twee decennia.
Laten we beginnen bij het begin…
Op 1 juni 2004 wordt UniDis B.V. opgericht door Hugo Greefhorst, directeur van Abacus B.V.
Abacus voert op dat moment al sinds 2000 de producten van Unit4, met name Multivers en Multivers Extended. Abacus adviseert echter ook Exact en Grote Beer software. Er ligt hierdoor geen focus op Multivers. Dat verandert compleet met de oprichting van Unidis! UniDis, wat staat voor Unit4 Distributie, legt zich namelijk volledig toe op het adviseren van de producten van Unit4 en de daarbij behorende diensten.
Unidis begint kleinschalig; twee personen houden zich bezig met verkoopadvies, met Hugo als directeur. Voor de overige zaken worden in eerste instantie collega’s van Abacus (en haar zusterbedrijf Ask IT) ingeschakeld; voor administratie, servicedesk en consultancy.
Het is in die tijd een echt doe-het-zelf bedrijf: zo worden het logo en briefpapier zelf ontworpen en wordt de website zelf gebouwd.
Unidis maakt een vliegende start en werkt als distributeur intensief samen met partners aan wiens klanten we Multivers adviseren, het ‘proactive distribution’ uit de slogan.
Richting het eind van het jaar 2004 neemt Hugo een rigoureus besluit…
2005: Groei van de organisatie
Eind 2004 neemt Hugo het besluit om de Exact activiteiten van Abacus te verkopen aan VCD Automatisering. Op deze manier kan alle energie gestoken worden in Unit4 gerelateerde zaken.
Het grootste deel van het Abacus personeel maakt de overstap naar VCD. Een tweetal personen komt over van Abacus zuster Ask IT naar Unidis, een consultant en een servicedesk medewerker. Het is voor Unidis zaak om nieuwe toppers aan te trekken die begin 2005 aan de slag kunnen gaan als servicedesk medewerker, consultant, verkoop adviseur en administratief medewerker. En dat lukt! 😀
Van de lichting van 2005 (en ervoor) werken nu nog steeds (of opnieuw) personen bij Unidis: Anita Verstappen, Bas Hagebols, Marc van Breemen en Marcel Slangen. En Hugo uiteraard. Andere collega’s hebben hun carrière in de loop van de jaren elders voortgezet, maar zijn zeker zo belangrijk geweest in het succesvol uitbouwen van Unidis als Multivers bolwerk.
Het Unidis team in 2007
In de jaren die volgen wordt gestaag doorgegroeid en maakt Unidis naam als kundige partij om bij aan te kloppen voor advies en diensten op het gebied van Multivers en Multivers Extended. We werken daarbij niet alleen prettig samen met de eindgebruikers van de software, maar ook met veel partners. En uiteraard met producent Unit4 uit Sliedrecht.
Aanvullende producten
Vanuit de gedachte de klant zo efficiënt en optimaal mogelijk te laten werken met Multivers, worden er aanvullende producten aan het assortiment van Unidis toegevoegd.
De eerste toevoeging heet PaperLess. Een product uit Noorwegen, waarmee inkoopfacturen gescand (veel facturen gingen toen nog per post), herkend en geboekt kunnen worden. Unidis zorgt ervoor dat het product in 2009 op de Nederlandse markt wordt geïntroduceerd, inclusief koppeling met Multivers. Een aantal jaren later wordt het product door Unit4 geadopteerd, wat inhoudt dat het voortaan in het gehele Multivers kanaal werd aangeboden.
Door te klikken op onderstaande afbeelding kom je bij het persbericht van destijds terecht.
PaperLess wordt nog steeds gebruikt door Multivers gebruikers die de software lokaal geïnstalleerd hebben staan.
Door strategische keuzes aan de zijde van PaperLess en Unit4 (waaronder het niet beschikbaar maken van PaperLess in de online omgeving en stagnatie in de doorontwikkeling) is Unidis samenwerkingen aangegaan met zowel Basecone als Elvy. Deze partijen bieden een uitstekende oplossing voor factuurverwerking, ook in de cloud.
Vanaf het begin ontwikkelt Unidis ook software op maat voor haar klanten. Dit zijn altijd toevoegingen op Multivers, waarmee klanten nét dat stukje functionaliteit krijgen wat ze missen in Multivers. Die programma’s zijn op den duur verzameld onder één noemer, Plus Serie genaamd. Zo zijn er bijvoorbeeld Abonnement+, Credit+, SerieBatch+ en Offerte+.
Een aantal Plus Serie programma’s wordt nog steeds naar tevredenheid gebruikt. Enkele programma’s zijn in de loop van de tijd overbodig geworden, omdat de functionaliteit inmiddels standaard binnen Multivers beschikbaar is gekomen. Denk aan het crediteren van facturen en het digitaal factureren.
Een van de Plus Serie producten, Output+, wordt later opgevolgd door Taskmanager.
Werden bij Output+ processen gestart via een printopdracht, bij Taskmanager kunnen dit tal van triggers zijn. Taskmanager kan zodoende op ieder gewenst moment een proces automatisch voor je uitvoeren. Van bestandsimport tot signalering, van automatisch mailen tot allerlei controles, de mogelijkheden zijn divers. Hiermee wordt veel handmatig werk geautomatiseerd, waardoor er tijd vrij komt voor andere zaken. Ook wordt het veel ingezet om koppelingen te realiseren tussen externe software en Multivers. Taskmanager is een zeer succesvol product geworden waar veel Multivers en Kerridge Wholesale klanten gebruik van maken.
In 2014 wordt BPM Software B.V. opgericht, zodat vanuit dat bedrijf de volledige focus op softwareontwikkeling gelegd kan worden en er nieuwe afzetmarkten benaderd kunnen worden.
Naast de toevoeging van PaperLess, de Plus Serie en Taskmanager, kwam de groei van Unidis ook in een stroomversnelling door een sterke focus op samenwerking met partners. Hoe dit in zijn werk is gegaan vertellen we je de volgende keer!
