Door: Inge van Lieshout

In je dagelijkse werk heb je veelal terugkerende werkzaamheden. De manier waarop je werkt is een gewoonte, het gaat bijna op de volautomaat. Enerzijds heel prettig, maar misschien ook inefficiënt of omslachtig? Daarnaast veel handwerk, terwijl handwerk toch niet echt meer van deze tijd is. Vraag je je wel eens af, of het niet anders kan? Sneller, slimmer en goedkoper? Al is het maar uit nieuwsgierigheid! Is je interesse al gewekt? Lees dan snel verder.

Elke dag is bijna hetzelfde

Voor elke medewerker ziet de gemiddelde werkdag er hetzelfde uit. Het is routine om bij aanvang van de werkdag eerst een kop koffie of thee te halen en de werkplek op te starten. Vervolgens wordt er door de manager of de medewerker zelf naar de planning gekeken of vind er een kort werkoverleg plaats. Daarna gaat iedereen aan de slag.

Zelf wil je graag een omzetrapportage ontvangen en vraagt deze aan jouw administratief medewerker. Er zijn gegevens nodig uit verschillende pakketten, die met behulp van MS Excel en wat handwerk tot de gewenste rapportage leiden. Omdat nog niet alles is ingeboekt, ontvang je deze, met een beetje geluk, aan het einde van de ochtend in uw mailbox. Intussen ben je met andere werkzaamheden bezig, zit je in overleg of heb je een zakelijke afspraak. Voor je het weet is de dag voorbij en eenmaal thuis gekomen kijk je nog even naar de rapportage.

Vastgeroeste gewoontes

Herkenbaar? Veel van de dagelijkse werkzaamheden worden routinematig uitgevoerd. Mensen hebben nu eenmaal baat bij het aanleren van gewoontes. Wanneer gedrag of een handeling een gewoonte is, kost het uitvoeren veel minder (geestelijke) energie. Deze energie kan men dan weer aan iets anders kan besteden. In deze tijd, waarin alles snel veranderd en gedigitaliseerd wordt, is de manier van werken eerder een vastgeroeste gewoonte.

Als jij je bedrijf wilt laten groeien, kosten wilt reduceren of gewoonweg wilt innoveren dan zijn vastgeroeste gewoontes funest voor jouw organisatie. Een balans tussen routine en vernieuwen is dus erg belangrijk.

Doorbreken

Het doorbreken van gewoontes blijkt lastig. Jouw medewerkers halen namelijk zekerheid en stabiliteit uit de eigen manier van werken. Dus simpelweg aankondigen dat medewerkers mee moeten in een verandering, is dan ook niet de meest handige manier.

Hoe dan wel?

  • Transparant: wees transparant en leg uit waarom én wat je wilt veranderen. Wat is de achterliggende reden?
  • Gedoseerd: breng de veranderingen gedoseerd, stap voor stap.
  • Ambassadeurs: selecteer enkele medewerkers die worden meegenomen in het proces en de ambassadeurs zijn binnen jouw organisatie.
  • Maak duidelijk wat het de medewerkers en het bedrijf oplevert:Heel belangrijk: wat levert het het personeel en het team uiteindelijk op? Wie niet het gevoel heeft dat een verandering iets gaat opleveren, kiest voor de veilige manier.

De juiste partner

Wil jij je interne bedrijfsprocessen eens onder de loep nemen? Kosten reduceren en/of efficiënter werken? Dan is het belangrijk om dit samen met de juiste partner te doen. Een partner die jouw belangen centraal stelt met zorg voor je medewerkers.

Wij zijn een automatiseringspartner die verder kijkt dan techniek. Jouw bedrijfsdoelstellingen en medewerkers staan in het middelpunt in de oplossingen die wij bieden. Vertrouwen, continu verbeteren en in balans staan bij ons centraal.

 Download onze whitepaper: 5 ingrediënten voor procesoptimalisatie en laat je inspireren.