Ondersteuning op Business Connector gestopt

Begin 2019 kondigden we al aan dat de ondersteuning op de Multivers Business Connector zou stoppen: https://www.unidis.nl/ondersteuning-ubc-vervalt/.

De Business Connector was van oudsher de techniek om Multivers offline te koppelen met andere software. Omdat de onderliggende techniek door Microsoft niet meer ondersteund wordt, is ook de ondersteuning op de Business Connector inmiddels gestopt.

De nieuwere koppelmethodes Native API (voor Multivers offline) en WebAPI (voor Multivers offline en online) worden wel ondersteund en verder ontwikkeld.

Zijn de onderstaande situaties op jou van toepassing?

Bekijk dus goed met welke software systemen je Multivers gekoppeld hebt en via welke techniek dit gerealiseerd is. Blijkt dat de Multivers Business Connector nog gebruikt wordt voor een koppeling, zorg er dan voor dat dit zo spoedig mogelijk aangepast wordt.

Je koppeling kan weliswaar nog steeds werken, maar is niet toekomstbestendig. En als je tegen technische problemen aan zou lopen zal het lastig zijn om hierbij geholpen te worden, aangezien de ondersteuning officieel gestopt is.

Situatie 1: je hebt een rechtstreekse koppeling tussen Multivers en andere software

In dat geval is de koppeling niet door Unidis tot stand gebracht en kunnen we niet zien welke techniek er voor jouw koppeling gebruikt is. We adviseren je om contact op te nemen met de leverancier van je koppeling en hen te vragen of gebruik gemaakt wordt van de Business Connector. Als je leverancier de koppeling wil gaan ombouwen naar een API koppeling kan hij via deze pagina rechtstreeks contact opnemen met Software Gemak (Exact) en er developers documentatie inzien: https://api.multivers.nl/V23.

Situatie 2: je gebruikt Taskmanager

Taskmanager gebruikt al zoveel mogelijk de API voor connecties met Multivers, maar er zijn nog enkele functies aanwezig die de UBC gebruiken. Dat komt omdat deze functies niet of niet voldoende in de API aanwezig zijn. Je hoeft zelf niets te doen; Unidis en de ontwikkelaars van Taskmanager (BPM Software) bespreken actief met Software Gemak (Exact) wat we nodig hebben om de Business Connector in Taskmanager te vervangen door de API. We houden je op de hoogte waar nodig.

Situatie 3: je gebruikt één of meerdere programma’s uit de Plus Serie

Een aantal software programma’s uit de Plus Serie maakt nog gebruik van de Business Connector. Deels van oudsher, deels omdat de API niet of niet voldoende functies aanbiedt voor de werking van de oplossingen. Je hoeft zelf niets te doen; Unidis en de ontwikkelaar van de Plus Serie (BPM Software) zijn de mogelijkheden aan het onderzoeken om de Business Connector in bepaalde programma’s te vervangen door de API. We zullen je hier nog verder over informeren.