Btw-maand. Toch altijd weer een soort van stressmoment om alles compleet en op tijd bij de boekhouder/accountant te krijgen. En misschien nog wel meer stress voor je accountant dan voor jou. Dat is voor jou én voor je accountant niet fijn en ook niet nodig!

Heb je al je bonnetjes compleet?

Je moet zo snel mogelijk alles aan zien te leveren, maar wanneer heb je hier tijd voor? Dinsdagavond om 22.00 uur of zondagochtend vroeg? Je gaat op zoek naar alle bonnetjes. Ben je er één of meerdere kwijt? Waar heb je ze gelaten? Je gaat op zoek en ja uiteindelijk heb je de meeste terug gevonden. Misschien dat je er nog één of twee mist… helaas!

Niets vergeten?

Is alles bij de accountant? Top! Vervolgens denk je, ow dit moeten ze niet vergeten! Toch nog even doorgeven. Daarna krijg je nog een e-mail van je accountant en missen ze nog iets of bankafschriften zijn niet compleet. Er is altijd wel iets!

En de teller loopt….

Al die keren dat je accountant ‘opnieuw je administratie moeten openen’ om weer opnieuw aanvullende zaken te verwerken kost dat onnodig tijd!
Los van het SUPER INEFFICIENT werken is het ook nog eens frustrerend, en zeker in zo’n drukke tijd als nu.
En als kers op de taart, JOUW ADMINISTRATIE IS NIET ACTUEEL!
Stel je voor dat jij jouw werk niet in één keer kunt afronden, en dat je enkele keren terug moet om het af te kunnen ronden?
En stel je voor dat dat ook nog is in een tijd dat je het super druk hebt!

Het hoeft niet zo te gaan

Misschien denk je wel eens, kan dat niet anders?! JA, DAT KAN! Dat is niet alleen SUPER EFFICIENT, maar eigenlijk ook heel erg makkelijk!

Tip 1: begin op tijd

Op tijd beginnen betekent plannen. Je weet dat de btw-aangifte een deadline heeft, dus plan dit in je agenda! En maak één of meerdere herinneringen aan (twee weken en één week van tevoren).
Tip: gebruik de Btw Alert App van de belastingdienst.

Tip 2: digitaal aanleveren van bestanden

Stel nou dat… jij van elk bonnetje METEEN EEN FOTO maakt,
dat die AUTOMATISCH in je boekhouding wordt verwerkt en GEMATCHT wordt met je bankmutatie,
dan hoeft je accountant alleen nog maar te CONTROLEREN.

Hoe? Door een hele handige app, zoals Basecone of Trifact365.
Probeer Basecone en TriFact365 gratis!

Tip 3: overtuig je accountant

Er zijn accountants die al op deze moderne, digitale manier werken.
Maar er zijn er ook zeker zoveel die dat nog niet doen.
Ook zij zullen zeker al wel van deze manier van werken hebben gehoord.
Overtuig je accountant dan van de voordelen voor jou en je accountant!

Verwerk jij zelf de boekhouding, dan maakt dat eigenlijk ook niet zoveel uit.
Dan is het voordeel vooral voor jezelf, dat altijd alles bij is en zoveel mogelijk automatisch gebeurt.
Dus minder handwerk.