Definitie van procesoptimalisatie

Volgens de kennisbank is de definitie van procesoptimalisatie als volgt:
“Onder procesoptimalisatie wordt alles verstaan wat nodig is om processen efficiënter voor de organisatie te laten werken. Door processen zoveel mogelijk te optimaliseren kan een financieel voordeel worden behaald en daarmee een concurrentievoordeel.”

Voor welke bedrijfsprocessen kun je optimalisatie toepassen?

Een bedrijf heeft verschillende soorten processen, die ieder hun eigen impact op het bedrijf hebben. Een bekende indeling zijn besturende, primaire en ondersteunende processen.

Besturende processen

Deze processen bevinden zich voornamelijk op strategisch en tactisch niveau en zijn gericht op het plannen, controleren, evalueren en bijsturen. Ze lopen door de hele organisatie. 

Primaire processen 

Een primair proces is direct gericht op het doel dat je als organisatie nastreeft en de ervaring van de klant. Dat zijn de kern- en operationele processen. Voor een logistiek bedrijf zijn dat: inkoop, vooraad (opslag), verkoop. 

Ondersteunende processen

Ondersteunende processen ondersteunen de primaire processen en zijn gericht op het leveren van mensen en middelen aan alle processen. Denk hierbij aan mensen en middelen zoals informatie, faciliteiten en financiën.

Wat ga je dan optimaliseren?

Over het algemeen is het meeste rendement te behalen bij de primaire processen. Hier kun je vaak veel tijd en kosten besparen en het heeft direct effect op de klantbeleving en je doelstellingen.

Doe dan mee met de Optimaliseer je logistiek Challenge!

Tijdens deze challenge ga je met één logistiek proces aan de slag.
Welk proces? Die mag je zelf kiezen.
Het proces dat jou het meeste pijn doet.
Met de meeste verspilling of ergernis.