Als ik door de lokale supermarkt loop, let ik zeker bij de verse producten goed op de uiterste verkoopdatum. En bij doorzichtige verpakkingen kijk ik of het er fris uitziet. Als thuis op enig moment blijkt dat de houdbaarheidsdatum verstreken is, dan zijn reuk en een smaaktest bepalend of het nog gegeten gaat worden. Logisch toch? Bij software werkt dat niet anders, alleen je ruikt en proeft het niet. Maar er zijn wel andere manieren om te voorkomen dat de houdbaarheidsdatum verstrijkt. 

Onze spulletjes gaan langer mee als we er zuinig op zijn en ze regelmatig onderhouden worden. Stofzuigen, een nat doekje eroverheen of een sopje , gras maaien en de heg knippen. Machines krijgen regelmatig een onderhoudsbeurt en de auto verplicht een periodieke keuring. Kleding slijt en veroudert waardoor we regelmatig wat nieuws kopen. Heel normaal.

Als de harddisk van de PC te klein wordt of de traagheid het wint van mijn geduld, dan wordt er een nieuwe gekocht. Schilderen doen we iedere 5 jaar. We wonen nu 16 jaar in ons huis en dat de verwarmingsketel binnenkort aan vervanging toe is, weet ik zeker.

Ook software heeft een houdbaarheidsdatum, hier zijn 5tips om te voorkomen dat de houdbaarheidsdatum verstrijkt.

Tip 1: Updates uitvoeren

Software wordt natuurlijk ook onderhouden. Op de iPhone vinden we het vanzelfsprekend dat de updates van iOS of apps zeer regelmatig voorkomen. Maar hoe zit het dan met je Unit4 Multivers software? Er is een heel team continu aan het werk om de software te verbeteren en om nieuwe functionaliteit te ontwikkelen. Zou dat niet gebeuren, dan staat het product stil en komt onherroepelijk de houdbaarheidsdatum in zicht. Zorg dus dat je tijdig de updates uitvoert.

Tip 2: Controleer de systeemeisen

Voordat je een update uitvoert is het belangrijk om de systeemeisen door te nemen en te verifiëren of het systeem hieraan voldoet. Updates doorvoeren kan impact hebben op andere afhankelijke software die daardoor niet meer goed functioneert. Voldoet je systeem niet aan de eisen? Neem dan contact op met de leverancier van de software.

Tip 3: Houd berichtgeving van de leverancier in de gaten

Je leverancier houdt je op de hoogte, vaak via nieuwsbrief en de website, als de software niet meer wordt ondersteund of als er updates beschikbaar zijn. Bij updates worden naast de aangebrachte verbeteringen en de bug fixes, ook de systeemeisen met je gedeeld. Het is dus belangrijk om de berichtgeving van je leverancier in de gaten te houden. Werk je met Unit4 Multivers? Meld je dan aan voor onze servicenieuwsbrief en wij houden je op de hoogte!

Tip 4: Beoordeel bedrijfsprocessen en werkwijzen

Stel dat je een aantal jaren geleden bent gaan werken met Unit4 Multivers. Op basis van de inzichten van toen heb je een (vaak handmatige) werkwijze aangeleerd. En dat verandert niet zomaar. Als je je ergert of blijft ergeren aan een omslachtige werkwijze zou dat zomaar de druppel kunnen zijn waardoor je besluit een ander softwarepakket te zoeken. In de praktijk blijkt dat veel dingen tegenwoordig heel praktisch kunnen worden opgelost, als je er maar over praat met elkaar. Zeker de laatste jaren is er technisch heel veel mogelijk geworden. Wij helpen je graag bij het analyseren van de bedrijfsprocessen en werkwijzen, zodat je met zekerheid, efficiënt en naar tevredenheid kunt werken.

Tip 5: Neem contact met ons op

Heb je advies en ondersteuning nodig? Bel ons dan, wij denken met je mee, geven advies en ondersteunen bij de realisatie.
Als je ons kunt vertellen hoe je proces handmatig verloopt, dan zijn wij in staat het te automatiseren. Daarmee maken we onze belofte waar om je beter te laten presteren.