Direct iemand spreken: 0493-680685

Digitalisering trend in de accountancy

Sommigen kantoren werken nog offline, maar ik zie wel een duidelijk groeiende trend van accountants die in de cloud gaan werken. De moderne ondernemers verwachten dat hun accountant vergaande branchekennis heeft om hem bij te staan en te adviseren. Geen “geschiedenisrapport” meer, maar een actuele en proactieve ondersteuning met de administratie. Dat is wat klanten zullen waarderen!

Als Accountmanager Accountancy bezoek ik veel accountant- en administratiekantoren. Sommigen werken nog offline, maar ik zie wel een duidelijk groeiende trend van kantoren die online gaan werken. Dit heeft als belangrijkste voordelen dat tussen verschillende softwareoplossingen koppelingen gemaakt kunnen worden en er op een prettige manier met de klant samengewerkt kan worden. Tijdens de persoonlijke  gesprekken geven accountants zelf aan dat ze verwachten dat het ‘eenvoudige inklopwerk’ uiteindelijk gaat verdwijnen door vergaande doorvoering van automatisering. Daardoor willen steeds meer accountants van een uitvoerende rol zich specialiseren in een meer adviserende rol. Wat is voor deze transitie nodig?

Laury Traksel

Laury Traksel

Adviseur Accountancy

Wat is voor deze transitie nodig?

Er zullen vooral systemen nodig zijn die je als accountant effectief en efficiënt kunnen ondersteunen. Hierdoor zal uiteindelijk een betere spreiding van activiteiten en werkzaamheden worden gerealiseerd, waardoor er frequenter persoonlijk contact met de klant kan plaatsvinden. Daarnaast zal een moderne ondernemer ook verwachten dat zijn accountant vergaande branchekennis heeft om hem bij te staan en te adviseren. Geen “geschiedenisrapport” meer, maar een actuele en proactieve ondersteuning met de administratie. Dat is wat klanten zullen waarderen!  Wilt u als accountant ook een adviserende rol en een betere spreiding? Lees dan in onderstaand stappenplan hoe Unidis u kan faciliteren.

In 6 stappen digitaal samenwerken

Wij helpen u graag om als kantoor, medewerkers en cliënten digitaal en efficiënt samen te werken. Wij ondersteunen u met begeleiding en tools in het tempo dat u wenst.

Stap 1 – Basis op orde

Als Unidis zijn wij de specialist van Unit4 software oplossingen en werken we intensief samen met veel kantoren. Wij hebben alle kennis en expertise in huis om u als accountant te helpen de basisadministratie goed in te richten. Is het fundament goed op orde, dan kunt u vervolgstappen maken en krijgt uw klant ook een goede weergave in de Unit4 Management Monitor (zie stap 4).

Stap 2 – Unit4 Multivers Accounting Online en werken in de cloud

Van offline naar alle cliëntadministraties in de cloud. Vanaf nu kunt u met uw ondernemers samen werken middels Unit4 Basecone (zie stap 3) en de Unit4 Management  Monitor (stap 4).

Stap 3 – Unit4 Basecone

Wat is Unit4 Basecone? Om het heel eenvoudig te stellen, Basecone is de digitale ordner voor de klant en de accountant! Het is een scan- herken- en boekapplicatie en geeft de klant het grote voordeel dat hij niet meer per kwartaal zijn papieren bij elkaar hoeft te verzamelen, maar eenvoudig via mail of App zijn in- en verkoopfacturen meteen doorstuurt naar zijn accountantskantoor. De papieren hopen zo niet op en de accountant kan zijn werkzaamheden beter spreiden. Hoe fijn is dat? Geen hectische piekperiodes meer met extra overuren. En hoe handig is het als u bij het opstellen van de jaarrekening even een factuur erbij moet zoeken? U kunt onder meer zoeken op factuurnummer, debiteur, crediteur en omschrijving. Daarnaast is er een koppeling met Accounting Online en de Unit4 Management Monitor, waardoor alles meteen wordt verwerkt.

 

 

Stap 4 – Unit4 Management Monitor

De Unit4 Management Monitor is een handige tool, die de ondernemer direct inzicht geeft in belangrijke financiële gegevens van zijn bedrijf. De accountant die werkt met Unit4 Multivers Accounting Online kan deze voor zijn klanten zelf ter beschikking stellen. De ondernemer kan eenvoudig zijn inkoopfacturen betalen in één run in plaats van allemaal los te boeken via internetbankieren. Verder kan hij snel en makkelijk verkoopfacturen aanmaken, die vervolgens automatisch in de administratie geboekt worden. Geen last meer van dubbele factuurnummers, omdat de ondernemer vergeten is dit in Word of Excel aan te passen. Als de debiteuren van de ondernemer te laat betalen, kan hij via deze Management Monitor ook een hele groep aanmanen. Door even met de muis te klikken krijgen alle klanten automatisch een bericht in hun mailbox. Door deze tool hoeft de ’niet zelf boekende’ klant geen eigen software meer aan te schaffen, maar kan hij snel en eenvoudig zijn financiën bijwerken en inzien.

Stap 5 – Vragen of hulp

Accountants die de overstap willen maken van offline naar online vragen zich vaak af hoe ze een en ander moeten aanpakken. Hoe werken de verschillende applicaties? Hoe krijg ik interne draagkracht? Hoe ga ik mijn klanten informeren? Wat is handig qua organisatie voor klantbijeenkomsten? Hoe zal ik het regelen met de uitnodigingen en, wat zet ik erin? Welk stappenplan kan ik het beste aanhouden? Graag help ik hierbij en kom ik bij u op bezoek om de mogelijkheden te presenteren en een plan van aanpak met u te bespreken. Tot dan!

Wilt u graag eens praten over de mogelijkheden?

Neem contact met mij op voor een vrijblijvend gesprek.

Laury Traksel

Adviseur Accountancy

0493-680685

Wat klanten over ons zeggen

“Unidis heeft veel kennis op het gebied van accountancy en advies. Zij begrijpen hoe onze dienstverlening in elkaar steekt. We hebben lang gezocht naar zo’n betrouwbare sparringpartner – een specialist in het financiële pakket van Unit4 Multivers en aandrager van oplossingen bij automatiseringsvraagstukken.”

 

Jasper Exters

Vennoot, OOvB adviseurs en accountants

“Unidis heeft ons professioneel ondersteund bij de inrichting van de financiële standaardadministratie. Nu zetten we snelle stappen in de digitalisering van de verwerking van de financiële standaardadministraties tot het maken van een samenstelwaardige kolommenbalans.”

 

Vincent Otterloo

Accountant - Partner, Kab Accountants & Belastingadviseurs

“Onze tien medewerkers gebruiken namelijk één rekeningschema voor alle administraties. Zo werken we allemaal eenduidig, kunnen gemakkelijker werk van elkaar overnemen en hebben de kans op fouten geminimaliseerd.”

 

 

Hans Schreurs

Assistent Accountant , Schreurs Accountants & Adviseurs