Er wordt veel gesproken en gepubliceerd over data en stuurinformatie. Allerlei termen en technologieën komen voorbij. Het klinkt allemaal heel interessant en waardevol. Maar wat kunt u er voor uw bedrijf mee? Weet u al welke waardevolle data u in uw eigen systeem heeft vastliggen? In dit artikel geven wij u suggesties hoe u data kunt gebruiken om in inzicht in en grip op uw organisatie te krijgen. U kunt dan daadwerkelijk met de data sturen.

Bijna 67 duizend resultaten!

We zijn allemaal wel bekend met termen als managementinformatie, stuurinformatie, big data, data analyse en data science. Of u hebt er in ieder geval wel eens over gehoord. Als u op internet zoekt op stuurinformatie verschijnen er in minder dan een halve seconde bijna 67 duizend resultaten!

Wat doet u ermee?

Alle informatie die u op internet kunt vinden gaat vooral over wat de termen inhouden en de technologie die ervoor gebruikt word. Super handig! Maar wat kunt u er voor uw bedrijf mee? Veel ondernemers krijgen wekelijks of maandelijks rapportages, welke vaak handmatig worden samengesteld door een medewerker van de administratie. Als ondernemer kijkt u ernaar en trekt u conclusies. En dan? Wat als de cijfers u tegenvallen? Als u dan moet ingrijpen is het eigenlijk al te laat. Dit kunt u voorkomen door de juiste stuurinformatie beschikbaar te hebben op het juiste moment.

Welke kansen zitten er in juiste stuurinformatie:

  • U heeft inzicht in de haalbaarheid van doelstellingen;
  • U kunt tijdig bijsturen op de prestaties van uw bedrijf;
  • U kunt op basis van resultaten de ontwikkeling van uw bedrijf niet alleen vergelijken met het verleden, maar ook met de concurrentie (benchmark);
  • U ziet ontwikkelingen en kunt direct inspelen op kansen die zich voordoen;
  • Inzicht in beschikbare middelen, om in te spelen op ontwikkelingen of kansen in de markt;
  • Beter inzicht in verspilling, waar u uw bedrijfsvoering op kunt bijstellen;
  • Transparantie in uw organisatie;
  • Inzicht in prestaties van processen, afdelingen en medewerkers.

Enkele tips voor goede stuurinformatie:

#1 Bepaal meetpunten. Niet teveel! Maximaal 5 – 10 meetpunten. Echt interessante inzichten bedenk je niet van tevoren!

#2 Bepaal een target, om te bepalen hoe de prestaties lopen en tijdig achteruitlopende prestaties te kunnen signaleren.

#3 Zorg voor heldere en begrijpelijke data voor de lezer.

#4 Automatiseer en breng data met elkaar in verband.

#5 Vind de juiste mensen en partijen om u heen met kennis en kunde.

 

Het bestaansrecht van uw bedrijf wordt mede bepaald door de toegevoegde waarde die u biedt aan uw klanten. Wilt u weten hoe u uw bedrijf kan sturen op de cashflow? Schrijf u dan in voor het gratis webinar op 22 mei.

Hoe schat u het betaalgedrag van uw klanten in? De doorlooptijd van uw orders? De declarabiliteit van uw medewerkers? Houd die schatting in gedachten en kijk wat de challenge uit Unit4 Multivers zegt.