Er wordt veel gesproken en gepubliceerd over data en stuurinformatie. Allerlei termen en technologieën komen voorbij. Het klinkt allemaal heel interessant en waardevol. Maar wat kun je er voor jouw bedrijf mee? Weet je al welke waardevolle data je in jouw eigen systeem hebt vastliggen? In dit artikel geven wij je suggesties hoe je data kunt gebruiken om in inzicht in en grip op jouw organisatie te krijgen. 

Ongeveer 212.000 resultaten!

We zijn allemaal wel bekend met termen als managementinformatie, stuurinformatie, big data, data analyse en data science. Of je hebt er in ieder geval wel eens over gehoord. Als je op internet zoekt op stuurinformatie verschijnen er in een halve seconde ongeveer 212.000 resultaten!

Wat doe je met deze informatie?

Alle informatie die je op internet kunt vinden gaat vooral over TERMEN en TECHNOLOGIE

Super handig! Maar wat kun je mee?

Veel ondernemers krijgen wekelijks of maandelijks RAPPORTAGES,

welke vaak HANDMATIG worden samengesteld door een medewerker van de administratie.

Als ondernemer kijk je ernaar en trek je CONCLUSIES. En dan?

Wat als de cijfers je tegenvallen? Als je dan moet INGRIJPEN is het eigenlijk al TE LAAT.

Dit kun je VOORKOMEN door de juiste stuurinformatie beschikbaar te hebben op het juiste moment.

 

Deze 8 kansen zitten er in de juiste stuurinformatie:

  1. Je hebt inzicht in de HAALBAARHEID van doelstellingen;
  2. Je kunt TIJDIG BIJSTUREN op de prestaties van jouw bedrijf;
  3. Je kunt op basis van resultaten de ontwikkeling van jouw bedrijf niet alleen VERGELIJKEN met het verleden, maar ook met de concurrentie (benchmark);
  4. Je ziet ontwikkelingen en kunt DIRECT INSPELEN OP KANSEN die zich voordoen;
  5. Inzicht in BESCHIKBARE MIDDELEN, om in te spelen op ontwikkelingen of kansen in de markt;
  6. Beter inzicht in VERSPILLING, waar jij je bedrijfsvoering op kunt bijstellen;
  7. TRANSPARANTIE in jouw organisatie;
  8. Inzicht in PRESTATIES van processen, afdelingen en medewerkers.

5 tips voor goede stuurinformatie:

#1 Bepaal KPI’s of MEETPUNTEN. Niet teveel! Maximaal 5 – 10 meetpunten.

#2 Bepaal een TARGET, om te bepalen hoe de prestaties lopen.

#3 Zorg voor heldere en begrijpelijke DATA voor de lezer.

#4 Automatiseer en breng data met elkaar in VERBAND.

#5 Vind de JUISTE MENSEN en partijen om je heen met kennis en kunde.

 

Als je alles in de gaten wil houden in je bedrijf kom je ogen en oren tekort. Om te zorgen dat je jezelf meer kunt focussen op wat er voor jou echt toe doet, zijn KPI’s (Kritische Prestatie Indicatoren) een mogelijke oplossing.

 

Hoe maak je nou een KPI die jou echt helpt?

En hoe zorg je ervoor dat je niet teveel KPI’s maakt, waardoor je het overzicht alsnog kwijt raakt?

Wil jij VOORBEELDEN en TIPS waar je zelf mee aan de slag kunt?

Schrijf je dan in voor het gratis webinar op 15 mei 2019.